Veelgestelde vragen

De lijst van veelgestelde vragen worden nog aangepast op basis van de op 14 december aangekondigde wijzigingen in landelijke maatregelen. Informatie hierover staat ook op de website van de Rijksoverheid

  1. Waarom is er een tijdelijke wet Covid-19 afgekondigd?
    In heel Nederland geldt sinds dinsdag 1 december 2020 een Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 tegen de verspreiding van het coronavirus. Zie voor de meest actuele informatie: www.zeelandveilig.nl.     
     
  2. Waar vind ik alle landelijke informatie over COVID-19 en de maatregelen?
    Op de landelijke website https://www.rijksoverheid.nl/. Je kunt bellen met het landelijke publieksinformatienummer: 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur).
     
  3. Waar vind ik meer informatie over de avondklok?
    Meer informatie over de avondklok vindt u op Rijksoverheid.nl/avondklok
       
  4. Waar vind ik een infographic met de maatregelen?
    De infographics met de landelijke maatregelen vindt u op op de website van de Rijksoverheid.
  5. Tot wanneer gelden de maatregelen?
    Met enige regelmaat worden de landelijke maatregelen herzien, hierbij wordt geen concrete einddatum genoemd. Deze informatie staat op de site van de Rijksoverheid.
     

  6. Wie zijn belast met de handhaving?
    Handhaving is een gezamenlijke taak van politie en gemeenten. Uitgangspunt is dat mensen aangesproken worden op de regels. Indien nodig wordt gehandhaafd.
     

  7. Krijg ik een boete als ik een regel overtreed?
    Iedereen dient zich aan de regels te houden. Er wordt in samenwerking met de politie opgetreden als deze regels worden overtreden. Informatie over de boetes die op overtreding van de regels staan, kunt u vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/boetes-en-handhaving-coronamaatregelen
     

  8. Niet in acht nemen van de veilige afstand (groepsvorming). Wat wordt hieronder verstaan?
    Wanneer mensen in groepen bijeenkomen kan het coronavirus zich snel verspreiden. Daarom is het belangrijk om tot andere personen een afstand te houden van ten minste 1,5 meter. Uitzonderingen op het verbod zijn bijvoorbeeld personen die een gezamenlijke huishouding vormen en kinderen tot en met 12 jaar.
     

  9. Kan ik als ondernemer een plan of protocol opstellen?
    Bedrijven en organisaties maken op brancheniveau concrete plannen (protocollen) voor veilig werken binnen een bedrijf of organisatie en voor het veilig ontvangen van bezoekers. In protocollen is vastgelegd hoe zij de RIVM-richtlijnen vertalen naar hun dagelijkse praktijk. Als ondernemer kunt u ook een plan of protocol maken. Vaak heeft uw eigen branchevereniging al een protocol opgesteld waar u mee kunt werken. Zie ook:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven/protocollen.
     

  10. Mogen doorstroomlocaties open zijn?
    Alle publieke plaatsen moeten gesloten zijn en doorstroomlocaties vallen niet onder de uitzondering. U kunt op dit moment niet naar het theater, de bioscoop, het museum of een concert.
     

  11. Mogen winkels geopend zijn?
    Publieke plaatsen worden gesloten, tenzij voor de locatie een uitzondering geldt. Zie voor meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/winkelen

  1. Kan ik met meerdere gezinnen in een vakantiehuis?
    Zie voor informatie hierover: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland
    Deze uitleg geldt ook voor groepsaccommodaties.
     
  2. Krijgen we gemaakte kosten voor vakanties die niet door konden gaan of forenzenbelasting terug?
    Als een accommodatie open is, dan kan de aanbieder in principe de dienst leveren en moet u gewoon betalen. Kan een accommodatie niet bezocht worden vanwege coronamaatregelen? Dan is het advies om in overleg met de verhuurder tot een passende oplossing te komen.
     
  3. Hoe weet ik of de hoteleigenaar/verhuurder wel voldoende erop let dat gasten zich aan de maatregelen houden?
    Wij adviseren je hiernaar te vragen bij de boeking.
     
  4. Is dagtoerisme ook weer toegestaan?
    Dagrecreatie is toegestaan, blijf zoveel mogelijk thuis en houd overal anderhalve meter afstand. Bereid je goed voor: vermijd drukke momenten, reserveer een tijdvak en neem een mondkapje mee en draag hem als je binnen bent.
  5. Ik ben toeristisch ondernemer (verhuursector) en mijn vraag staat hier niet tussen
    Neem dan contact op met Impuls Zeeland via: https://www.impulszeeland.nl/nl/nieuws/ondersteuning-voor-zeeuwse-bedrijven-vanwege-corona
    Of kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19
     
  6. Ik ben geen toeristisch ondernemer en mijn vraag staat hier niet tussen
    Zit het antwoord op je vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail aan zeelandveilig@vrzeeland.nl.
    Of kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19
     
  7. Heb je vragen als toerist over de Zeeuwse maatregelen?
    Bekijk dan de website van de provincie Zeeland.
  1. Hoe zien de maatregelen voor het basis onderwijs er uit?
    Basisscholen zijn fysiek gesloten vanaf woensdag 16 december 2020. Zij geven tot in ieder geval 17 januari 2021 les op afstand om zo het aantal contacten te beperken. Er geldt een uitzondering voor kinderen in een kwetsbare positie, en leerlingen van ouders met een cruciaal beroep. Zij kunnen wel naar school. Zie ook: Basis-onderwijs
  2. Hoe zien de maatregelen voor het voortgezet onderwijs er uit?
    Middelbare scholen zijn fysiek gesloten vanaf woensdag 16 december 2020. Zij geven tot in ieder geval 17 januari 2021 les op afstand om zo het aantal contacten te beperken. Voor specifieke groepen leerlingen gelden uitzonderingen hierop. Zie hiervoor op: voortgezet onderwijs.
  3. Hoe zien de maatregelen voor het beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs er uit? Vanaf 16 december 2020 tot en met 17 januari 2021 vinden er geen fysieke onderwijsactiviteiten plaats en is er sprake van afstandsonderwijs. Een uitzondering zal gelden voor studenten die examens, tentamens of toetsen afleggen, voor studenten die praktijklessen volgen en voor kwetsbare studenten.  Zie ook: beroepsonderwijs en hoger onderwijs.
  1. Hoe zien de regels eruit voor eet- en drinkgelegenheden?
    Per 14 oktober, 22.00 uur, zijn alle eet- en drinkgelegenheden gesloten. Er zijn enkele uitzonderingen. Uitgebreide informatie hierover kunt u vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven/horeca
     
  2. Welke regels gelden er voor afhalen in de horeca?
    Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven/horeca
     
  3. Hoe zien de regels eruit voor sport- en fitnessclubs?
    Alle binnensportlocaties- en fitnessclubs zijn gesloten. Wilt u buiten sporten, kijk dan voor verdere maatregelen op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/sport
     
  4. Welke regels zijn er voor zwembaden?
    Alle zwembaden zijn gesloten, hierdoor kan er ook geen zwemles worden verzorgd.
     
  5. Welke regels gelden er voor publiek bij sportwedstrijden?
    Publiek is sinds 29 september niet meer toegestaan bij sportwedstrijden.
     
  6. Mag ik weer muziek maken met de muziekvereniging?
    Zie voor de informatie over muziek: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/zingen-toneelspelen-dansen-muziek-maken-en-acteren
  1. Welke regels gelden rond groepen en samenkomsten?
    Zoek je meer informatie over groepsvorming en samenkomsten? Dit vind je terug op
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven
     
  2. Wanneer is er sprake van een zelfstandige ruimte?
    Een zelfstandige ruimte is een ruimte met wanden van plafond tot vloer en een toegangsdeur die uitkomt op een gang of direct naar buiten leidt. Van belang is dat er geen vermenging van bezoekers plaatsvindt tussen verschillende ruimten. Dit betekent dat tussendeuren dicht dienen te zijn. Daarnaast moeten looproutes van de bezoekers van en naar een ruimte gescheiden zijn van de andere looproutes in de locatie.
    Vanzelfsprekend gelden de algemene maatregelen als het houden van 1,5 meter afstand altijd.
     
  3. Mogen evenementen plaatsvinden?
    Per 14 oktober, 22:00 uur, zijn de meeste evenementen verboden. Er zijn enkele uitzonderingen. Uitgebreide informatie hierover kun je vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven.
     
  4. Aan welke voorwaarden moeten uitvaarten voldoen?
    Zie voor de regelgeving rondom uitvaarten de informatie van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/uitvaarten
     
  5. Hoe moet worden omgegaan met religieuze samenkomsten?
    Informatie over dit onderwerp vind je op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/religieuze-en-levensbeschouwelijke-bijeenkomsten
     
  6. Welke voorschriften gelden  voor huwelijksvoltrekkingen?
    Informatie over dit onderwerp kun je vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/bruiloften
     
  7.  Welke voorschriften gelden voor huwelijksfestiviteiten?
    Een huwelijksfeest of -festiviteit direct na een huwelijksvoltrekking is onderworpen aan de eisen die de tijdelijke wet maatregelen COVID-19 daaraan stelt. Het houden van een receptie, borrel of etentje in een eet- en drinkgelegenheid na afloop van de huwelijksceremonie is niet toegestaan.
     
  8. Geldt er een uitzondering op de tijdelijke wet COVID-19 voor gehandicapten die in woonvormen wonen?
    Ja, er wordt een uitzondering gemaakt voor gehandicapten die in groepjes met een begeleider naar buiten gaan. Hierbij is het toegestaan om met een groepje mensen (onder begeleiding) samen buiten te zijn.
     
  9. Waar vind ik officiële documenten over deze tijdelijke wet maatregelen COVID-19?
    Informatie over de tijdelijke wet maatregelen COVID-19 vind je terug op de website van de Rijksoverheid: Coronawet vervangt noodverordeningen | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl 
  1. Ik zit in een kwetsbare groep, wat moet ik doen?
    Voor kwetsbare personen (ouderen en personen met verminderde weerstand) geldt: vermijd gezelschappen en drukke locaties. In het algemeen wordt mensen dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken.
     
  2. Ik wil op bezoek bij een zieke of opa of oma, wat moet ik doen?
    Bezoek is toegestaan, maar iedereen wordt dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen uit te stellen of anders zo veel mogelijk te beperken.
     
  3. Welke regels gelden voor gehandicaptenzorg en jeugdzorg?
    De meest actuele info vind je terug op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/zorg
     
  4. Welke regels zijn van toepassing op verpleegtehuizen?
    De actuele informatie over dit onderwerp vindt u terug op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/zorg/verpleegtehuizen
    ​​​​
  1. Is er een algemeen nummer waar ik met algemene vragen terecht kan?
    Ja, je kunt bellen met: 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur). Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +31 20 205 1351.
     
  2. Ik heb vragen over mijn gezondheid?
    Bij vragen over je gezondheid kun je terecht bij je eigen huisarts en algemene vragen over het virus kunnen gesteld worden via: 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur).
     
  3. Waar vind ik meer informatie over het coronavirus?
    Meer informatie over het virus, de besmettelijkheid en de kans op verspreiding staan vermeld op de website van het RIVM.
     
  4. Waar vind ik informatie over reizen?
    Actuele reisinformatie vind je op de website van: 
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan 
     
  5. Waar vind ik informatie over vaccinatie tegen corona?
    Deze informatie staat op: 
    Vaccinatie tegen het coronavirus | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl 
  1. Hoe voorkomt u besmetting en wat te doen bij ziekteverschijnselen?
    Zie voor informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/gezondheidsadviezen
     
  2. Hoe kan ik me laten testen op COVID-19?
    Bij klachten die passen bij COVID-19 kunt u zich laten testen. U kunt hiervoor een afspraak maken via 0800-1202. Of bekijk de informatie hierover op de website van de GGD Zeeland.
     
  3. Waar vind ik de meest recente informatie over besmettingen in Zeeland?
    Informatie over besmettingen in Zeeland kunt u vinden op: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/veiligheidsregio/VR19/positief-geteste-mensen
     
  4. Waar vind ik de meest actuele informatie over besmettingen in Nederland?
    Je vindt de meest recente informatie over besmettingen op: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl
     
  5. Wanneer is het dragen van een niet medisch mondkapje verplicht?
    Op veel plekken in Nederland wordt het gebruik van een mondkapje dringend geadviseerd of is het verplicht. Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes leest u hier meer over.
  1. Ik ben een professional in de zorg of in een vitale functie, wat moet ik doen?
    Voor zorgpersoneel en personeel in vitale processen: er wordt veel van je gevraagd. Blijf thuis als je klachten hebt en koorts en laat je testen. Overleg zo nodig met je werkgever. En ook: reis niet naar het buitenland.
    Meer informatie voor professionals in de zorg vindt u op: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/professionals
    Voor zorgmedewerkers in Zeeland is aanvullende informatie te vinden op www.zeelandveilig.nl/ctz
     
  2. Ik ben een professional, waar kan ik terecht als ik vragen heb?
    Bekijk de website van de Rijksoverheid voor meer informatie, voor werknemers op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/werknemers 
  1. Is er speciale informatie voor ondernemers?
    Algemene informatie voor ondernemers en bedrijven is te vinden op:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemers-en-bedrijven
    Specifieke vragen en antwoorden voor Zeeuwse ondernemers:
    - VNO/NCW Brabant/Zeeland  
    Provincie Zeeland.
     
  2. Wat doet het kabinet voor ondernemers?
    Het kabinet neemt verschillende maatregelen om ondernemers die in de problemen dreigen te komen, te helpen. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen.
    Meer informatie over de mogelijkheden kunnen ondernemers opvragen bij het adviesteam van de Kamer van Koophandel en eventueel via 0800-2117 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur).
     
  3. Welke contactberoepen mogen er worden uitgeoefend?Sinds 14 december mogen niet alle contactberoepen worden beoefend. Kijk voor meer informatie en de uitgezonderde contactberoepen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/contactberoepen 
     
  4. Is er een standaard voor het ‘check-gesprek’ bij binnenkomst van een klant?
    Het RIVM heeft hiervoor een standaard ontwikkeld, zie: https://covidtriage.nl/
     
  5. Hoe zit het met de registratieplicht voor contactberoepen?
    Voor de beoefenaar van een contactberoep geldt de plicht om klanten te vragen hun contactgegevens beschikbaar te stellen ten behoeve van de uitvoering van bron- en contactonderzoek door de GGD.
     
  6. Welke contactgegevens moeten worden opgevraagd?
    volledige naam;
    datum, aankomsttijd en placering van het bezoek;
    e-mailadres;
    telefoonnummer;
    toestemming voor de verwerking en overdracht van de gegevens ten behoeve van de uitvoering van eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD.
     
  7. Zijn klanten verplicht hun contactgegevens te verstrekken?
    Klanten registreren zich op vrijwillige basis. Als een klant geen toestemming wil geven, kan de toegang tot uw zaak op basis van de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19  niet worden geweigerd. Wel bent u vrij om klanten uit uw zaak te weren als deze zich niet aan de huisregels houden.
     
  8. Waarvoor worden de opgevraagde gegevens gebruikt en hoe lang moet ik deze bewaren?
    De opgevraagde gegevens worden uitsluitend verwerkt voor de uitvoering van een eventueel bron- en contactonderzoek door de regionale GGD-en worden 14 dagen bewaard en daarna door u vernietigd.
  1. Hoe zit het met reizen in en buiten Nederland?
    Actuele informatie over reizen in en buiten Nederland staat op:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan
    Als u op vakantie gaat naar het buitenland, controleer dan eerst het reisadvies voor dat land op https://www.nederlandwereldwijd.nl . Houd er rekening mee dat in ieder land maatregelen zijn genomen tegen verspreiding van het coronavirus.
     
  2. Hoe zit het met reizen naar en vanuit België of Duitsland?
    Voor reizen naar en vanuit België of Duitsland vindt u informatie op:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/reizen-buitenland
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies
    https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies
     
  3. Wat zijn de quarantaineregels als je vanuit een ‘rood’ of ‘oranje’ gebied naar Nederland (terug)reist?
    Er geldt een dringend advies om bij aankomst tien dagen thuis te blijven (thuis- of zelfquarantaine). Meer informatie hierover op de website van de Rijksoverheid.
  4. Wat zijn de regels voor winkelen in België?
    Niet-essentiële reizen naar België zijn niet toegestaan. Haal uw essentiële boodschappen zo dicht mogelijk bij huis. Moet u voor een essentiële boodschap toch de grens oversteken naar België? Respecteer dan de geldende veiligheidsregels voor uw veiligheid en die van anderen: https://verlinden.belgium.be/sites/default/files/articles/NL.pdf

  5. Wanneer heb ik een negatieve covidtest voor België nodig?
    Een negatieve test is nodig bij een reis van langer dan 48 uur naar België. Deze verplichting is er niet voor Belgen en inwoners van België. Kinderen jongeren dan 12 jaar zijn uitgezonderd.
     

  6. Heb ik een negatieve covidtest nodig als ik enkel op familiebezoek ga in België?
    Voor reizen korter dan 48 uur is geen negatieve covidtest nodig. Echter geldt familiebezoek niet als een essentiële reis naar België. Zie: https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#006. Uitzonderingen zijn er voor co-ouderschap en partners. Niet-essentiële reizen naar België zijn niet toegestaan.
     
  7. Welk formulier moet ik invulen als ik naar België reis en daar langer dan 48 uur verblijf? En waar haal ik dat formulier?
    Er moet een Passenger Locator Form (Passagier Lokalisatie Formulier) ingevuld worden. Dit formulier is te vinden op: https://www.info-coronavirus.be/nl/plf/. Dit is een elektronisch formulier. Tussen het invullen van het formulier en de aankomst in België mag maximaal 48 uur zitten.
     
  8. Ik ben mantelzorger in België. Heb ik nu steeds zo’n test nodig?
    Er is alleen een test nodig bij reizen van langer dan 48 uur.
     
  9. Vanaf welke leeftijd moet je een covidtest voor België laten doen?
    Vanaf 12 jaar.
     
  10. Hoe zit het met een kind dat de ene week bij de ouder in België verblijft en de andere week bij de andere ouder in Nederland?
    Ook hier geldt de regel dat iedereen die langer dan 48 uur in België moet verblijven, een negatieve PCR-test moet kunnen tonen. Dit geldt voor iedereen van 12 jaar of ouder.
    Deze verplichting is er niet als het kinde de Belgische nationaliteit heeft of inwoner is van België. Dan moet het kind het Passenger Locator Form (Passagier Lokalisatie Formulier) invullen, vervolgens blijkt uit een sms of ze een test moeten ondergaan.
     
  11. Hoe zit het met een student die op kamers (kot) in België zit? Moet deze na een verblijf in Nederland ook een negatieve covidtest overleggen?
    Ook hier geldt de regel dat iedereen die langer dan 48 uur in België moet verblijven, een negatieve PCR-test moet kunnen tonen. Dit geldt voor iedereen van 12 jaar of ouder.
     
  12. Moet een test een PCR test zijn of mag sneltest ook? Waar kunnen mensen terecht voor zo’n test?
    Uit het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken blijkt dat België een PCR-testverklaringen als eis stelt. De GGD geeft deze testverklaringen niet af. Voor deze testverklaring is enkel via commerciële testaanbieders te verkrijgen.

 

  1. Waar vind ik informatie voor anderstaligen?
    Je kunt de middelen van de Rijksoverheid gebruiken om hen te informeren over maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. En over het telefoonnummer en de website waar mensen terecht kunnen voor vragen over het virus. Bekijk de website van Rijksoverheid met de diverse middelen.

    De belangrijkst informatie voor anderstaligen, met name voor werknemers, staat op: https://www.zeelandveilig.nl/anderstaligen Hierin zijn verwijzingen opgenomen naar de landelijke informatie.
     

  2. Waar kan ik de laatste actualiteiten in een andere taal vinden?
    De laatste stand van zaken kun je in ieder geval in Engels en Duits hier terugvinden: 
    https://www.zeelandveilig.nl/coronavirus-informationen-deutsch-english 
  1.  Is taxivervoer toegestaan?
    Taxi vervoer (personenvervoer per auto tegen betaling) is toegestaan indien het vervoer primair gericht is op de verplaatsing van de ene naar de andere locatie en het vervoer geen recreatieve activiteit is.
    Zie voor meer informatie over reizen met auto, taxi, personenbusje of touringcar:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/vervoer-met-auto-taxi-personenbusje-of-touringcar
  2.  Is openbaar vervoer toegestaan?
    Voor het openbaar vervoer gelden de landelijke regels. Reizen met het openbaar vervoer is toegestaan, mits het vervoer primair gericht is op de verplaatsing van de ene naar de andere locatie en het vervoer geen recreatieve activiteit is.  Deze regels gelden ook voor veerdiensten. In Zeeland betreft dit bijvoorbeeld de fastferry Vlissingen-Breskens. Het dragen van een mondkapje is verplicht in het openbaar vervoer (let op: ook in de stationshal). Kijk voor informatie op: Kijk voor informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer