Terugblik Zeeuwse Week van de Veiligheid

Van 10 t/m 16 oktober 2022 was de zesde Zeeuwse Week van de Veiligheid. Samen met veiligheidspartners zoals Omroep Zeeland, Brandweer Zeeland, Waterschap Scheldestromen, de Zeeuwse gemeenten, Politie Zeeland / West-Brabant en Zeeland Refinery hebben we één week lang extra aandacht gevraagd voor veiligheid. Met als doel om samen Zeeland Veiliger te maken. Hieronder een overzicht van de bij ons bekende activiteiten. 

Aftrap

Dit jaar was de aftrap weer in een pop-up store. Deze was te vinden in Vlissingen aan de Lange Zelke. In de pop-up store konden bezoekers verschillende kamers van een huis doorlopen. In dit "huis" vind je verschillende onveilige situaties die brand kunnen veroorzaken. Het doel is om bewustwording te creëren.
De aftrap van de veiligheidsweek werd gedaan met een rode knop. Deze werd neergezet op het Scheldeplein dichtbij de store.  Na een kwartiertje wachten durfde uiteindelijk een groepje jongens op de knop te drukken. Het gevolg was 2 tankautospuiten die met toeters en bellen aan kwamen rijden. Een groep brandweermannen- en vrouwen stapte uit en rolde een spandoek uit met een oproep tot brandweervrijwilligers. Vervolgens kwamen de vrijwilligers naar de pop-up store voor een praatje met bezoekers. 
Vóór deze aftrap waren we weer te horen bij de Zeeuwse kamer. Patrick Simpelaar en Jan Willem Vermeulen gaven hun visie op de risico's van nieuwe apparatuur en brandveiligheid in huis.

Activiteitenweek Bode Zeeland

Radio en TV

Radio
Naast Patrick en Jan Willem waren ook andere Zeeuwen op de radio te horen namens de Zeeuwse Week van de Veiligheid. Op dinsdag was er een item over het brandveilig verwarmen van je huis, door Leo de Jonge. Op vrijdag ging het op de radio over een ontruimingsoefening van de basisschool in Oostkapelle die deze dag plaatsvond.
Daarnaast hebben we aandacht besteed aan veiligheid via Goedemorgen Zeeland op de radio. Luisteraars kregen een vraag voorgeschoteld waarbij ze een veiligheidsprijs konden winnen. Brandwondenstichting vertelde over de risico’s op brandwonden bij 0-4 jaar. De politie over wat er nodig is om politieagent te worden. En ploegleider Davey de Bakker vraagt wat er nodig is om brandweervrijwilliger te kunnen worden. Op donderdag vroeg Leo de Jonge aan de Zeeuwen hoeveel rookmelders je in huis moet hebben. Tot slot vertelde Arnoud Knegt vrijdag over de Zeeland Veilig app.  

Televisie
Natuurlijk hadden we ook weer een programma op Omroep Zeeland. Deze keer probeerden we nóg dichter bij de Zeeuwen te komen. Dit deden we door de straat op te gaan in verschillende Zeeuwse steden en dorpen. De onderwerpen waren als volgt:

ZeelandVeilig app

Op vrijdag 14 oktober lanceerde we opnieuw de ZeelandVeilig app. De Zeeland Veilig app is namelijk vernieuwd. We sluiten hiermee aan bij de wens van veel Zeeuwen om bij álle wat grotere incidenten in de buurt een pushmelding te krijgen. Bijvoorbeeld als er een grote brand is met veel rook, een zeer zware storm op komst is of als er grootschalige uitval is van stroom in je regio. In de app geef je aan voor welke regio’s je zo’n melding wil krijgen.  De app sluit aan op de informatie die op de website www.ZeelandVeilig.nl staat. 

Altijd als eerste weten als er een grote brand is in je omgeving of in de omgeving van je familie of vrienden? Download dan nu de gratis Zeeland Veilig app en hoor het meteen als er iets mis is. Hoe meer mensen de app op hun telefoon hebben, hoe beter we met z’n allen zijn geïnformeerd! 
Google: https://bit.ly/3sKDoHW
Apple: https://apple.co/3sMoMb0

Naast de vernieuwde ZeelandVeilig app hebben we ook een animatiefilmpje laten maken over crisiscommunicatie in Zeeland. Je bekijkt het filmpje hier: Crisiscommunicatie in Zeeland en de Zeeland Veilig app - YouTube

Brandweerposten

Zevenentwintig brandweerposten namen deel aan de Zeeuwse Week van de Veiligheid. Er waren open oefenavonden bij de posten Stromenweg, Oosterland, Kamperland (PZC was er bij), Rooseveltlaan en Dreischor. De posten hadden meerdere geïnteresseerden en hieruit kwamen ook potentiële nieuwe vrijwilligers uit voort. Ook de Duikploeg Goes hield op zaterdag een openbare demonstratie. De Bevelandse Bode maakte uitgebreid verslag van wat een brandweerduiker doet en hoe je brandweerduiker wordt.

Nieuw dit jaar was de helmenactie. Aan alle brandweerposten is gevraagd om een bekend standbeeld of bekende plek aan te kleden met een brandweerhelm. De posten konden zelf hun creativiteit hier op los laten. Op dinsdag plaatsten 25 deelnemende posten tegelijkertijd hun foto’s. Zowel de PZC als Omroep Zeeland en de Bode pikten de actie op. Ook hier kwamen aanmeldingen van geïnteresseerde vrijwilligers uit voort.

Op vrijdag organiseerde de post Oostkapelle een oefening met een basisschool. Omroep Zeeland was er bij en deed verslag. Brandweerpost Koewacht ging collecteren voor de Brandwondenstichting. Op zaterdag gaven de duikploegen van Brandweer Zeeland een open duikdemo in Goes om meer vrijwilligers te werven.

Opendag Kamperland brandweer Zeeland
Brandweerposten - helmenactie brandweer Zeeland

Partners

Alle Zeeuwse gemeenten hebben een pakket meterkastkaarten gekregen die ze aan nieuwe inwoners kunnen geven in een welkomstpakket. Vrijwel alle gemeenten deelden verschillende berichten van onze sociale media. De gemeente Schouwen-Duiveland organiseerde een speciale week tegen ondermijning. Meer hierover lees je op Facebook.

De politie organiseerde een live uitzending over "veilig online aankopen doen"Bouwbedrijf Fraanje organiseerde hun jaarlijkse veiligheidsbijeenkomst voor medewerkers, met o.a. workshops en een pubquiz. ZLM organiseerde hun jaarlijkse GRIP training.
Zeeland Refinery had een vijfdaagse campagne, zowel online als op locatie zelf, waarbij ze aandacht vragen voor veiligheid. Ze laten hierbij zien wat ze zelf doen aan veiligheid en hoe medewerkers kunnen bijdragen aan veiligheid. Ook de bedrijfsbrandweer komt aan bod. Je kan alles teruglezen via Facebook van Zeeland Refinery.

Op vrijdag stond de reddingsbrigade in de pop-up store; regio TV was er bij. Op zaterdag kwam Waterschap Scheldestromen uitleggen hoe hoog het water bij mensen kan komen te staan, wat ze er zelf aan kunnen doen om droge voeten te houden én wat het waterschap daar aan doet.

Reddingsbrigade Vlissingen

Acties

Naast de vele activiteiten en bezoeken in de pop-up store was het ook het decor voor een item over brandveiligheid bij Omroep Zeeland.
Met de omroep hebben we daarnaast uiteraard een quiz opgezet om het kennisniveau van Zeeuwen te peilen met betrekking tot veiligheid.
Zo’n 750 mensen hebben de quiz ingevuld. De resultaten van deze quiz gebruiken we in onze mediaplanning om bijvoorbeeld vragen die vaak fout zijn beantwoord te belichten. Samenvattend:

  • Mensen weten wat ze moeten doen als ze in de tunnel staan.
  • Zeeuwen weten echter niet hoe ze zelf verontreinigd water kunnen ontsmetten.
  • Het was ook nog niet goed bekend dat bij brandwonden de wond het beste kan worden bedekt met steriel folie.
  • Opvallend was verder dat de vragen over brandveiligheid vaak juist beantwoord werden.

Speciaal voor de kinderen was er de kleurplaten actie en de speurtocht actie. Alle buitenschoolse opvangen en op Facebook mochten kinderen met hun kleurplaat deelnemen om kans te maken op het begeerde Lego brandweerpakket. Uiteindelijk zijn er 60 kleurplaten ingeleverd. Bij de speurtocht vroegen we kinderen om hun huis te checken op brandveiligheid. Met deze actie hebben we 10 inzendingen gehad.

We plaatsten een hele pagina over het thema Veiligheid in de Zeeuwse huis-aan-huisbladen. Ook plaatsten we de hele week berichten op onze sociale kanalen. Veel pagina's waren gekoppeld aan een activiteit van ons, een partner of bijvoorbeeld de brandweer. Via Facebook kan je de berichten terugkijken.
Ook via onze website konden Zeeuwen meedoen aan onze acties en het programma in de gaten houden. Dit alles zorgde voor de volgende cijfers:

  • De pagina www.zeelandveilig.nl/veiligheidsweek is 4000 keer bezocht en 11.200 keer bekeken. Dit betekent dat 4000 mensen, 2 of meer keer de pagina hebben bezocht.
  • Via Facebook hebben we ongeveer 85.000 mensen mogen bereiken. (In een normale week 12.000)
  • Onze berichten zijn samen 105 keer gedeeld op dit sociale kanaal. 
  • De berichten kregen 605 likes.
  • De uitblinker in bereik was de bovengenoemde helmenactie met 23.000 bereikte mensen. (Een normaal bericht bereikt er gemiddeld 5000)
Speurtocht brandveiligheid zeeland