Patrick Dankaart

Veiligheidsbeambte Westerscheldetunnel

๐‡๐จ๐ž ๐ข๐ค ๐™๐ž๐ž๐ฅ๐š๐ง๐ ๐•๐ž๐ข๐ฅ๐ข๐  ๐ฆ๐š๐š๐ค?
Ik maak Zeeland Veilig doordat ik ben aangesteld als veiligheidsbeambte voor de Westerschelde- en Sluiskiltunnel. Dit betekent dat ik in het oog houdt of alles goed werkt en veilig is. Toen de tunnels net opengingen, maar ook nu de tunnels al enige jaren in gebruik zijn. Dat betekent dat de weggebruiker veilig gebruik kan maken van de tunnels maar ook de voorzieningen die in de tunnel hangen blijven functioneren en er adequate hulpverlening kan plaats vinden bij incidenten.
Een tunnel veilig maken is eigenlijk vrij simpel. Je moet goede voorzieningen in de tunnel hangen en deze moeten goed worden onderhouden. Daarnaast moet je zorgen dat de mensen die de tunnel bedienen en de hulpverleners die optreden bij incidenten goed zijn opgeleid en ook up-to-date blijven door middel van trainingen. De rol de veiligheidsbeambte is om al deze facetten te controleren. Hier breng ik vervolgens advies over uit aan de tunnelbeheerder, Provincie Zeeland, gemeente Borsele, gemeente Terneuzen en tot slot de Veiligheidsregio.

๐–๐š๐š๐ซ๐จ๐ฆ ๐ข๐ค ๐๐ข๐ญ ๐›๐ž๐ซ๐จ๐ž๐ฉ ๐›๐ž๐ง ๐ ๐š๐š๐ง ๐๐จ๐ž๐ง?
Ik heb voor dit beroep gekozen omdat het een veelzijdig beroep is, het is nooit saai! Kijk als je op een verjaardag vertelt dat je bij de tunnel werkt, dan kan dat wel saai klinken, maar geen dag is bij mij hetzelfde. Ik heb heel veel verschillende taken; Zo ga ik bijvoorbeeld ook met de brandweer mee naar Zwitserland voor trainingen. Mijn vak bestaat eigenlijk uit een combinatie van verschillende dingen, namelijk techniek (heel breed), contact met mensen, verkeer en weggebruikers. Ik heb altijd een agenda, maar stel er gebeurt vandaag iets in de tunnel. Dan kan het zomaar zijn dat de komende twee weken er compleet anders uitzien.

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ด๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—น๐˜€๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐Ÿญ ๐—ผ๐—ฝ ๐Ÿฎ ๐—ท๐˜‚๐—ป๐—ถ?
In de nacht van 1 op 2 juni is de Westerscheldetunnel in beide richtingen volledig afgesloten vanwege groot onderhoud. Een keer per jaar is de tunnel volledig afgesloten, dit komt omdat we dan werkzaamheden hebben waarbij we de hele tunnel nodig hebben. Zo testen we onder andere de calamiteiten- en evacuatievoorzieningen. Als we deze test doen, dan sluiten beide buizen. Daarom moeten we bij een complete test de tunnel sluiten. Verder doen we wegdekonderhoud, denk bijvoorbeeld aan een stukje asfalteren of het schoonmaken van het wegdek. Dit kunnen we ook gedurende het jaar doen, maar dan moeten we telkens kleine wegomleggingen doen. Wij kiezen ervoor om alles in een keer te doen. Een keer in de vier jaar hebben we in deze nacht ook een grootschalige multidisciplinaire oefening met de hulpdiensten, maar die schuiven we vanwege de coronabeperkingen een jaartje op. Zoโ€™n nacht wordt altijd grondig voorbereid. Er zijn namelijk wel meer dan 100 mensen aan het werk op het tracรฉ!

๐Œ๐ข๐ฃ๐ง ๐ญ๐ข๐ฉ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ž๐ž๐ง ๐ฏ๐ž๐ข๐ฅ๐ข๐ ๐ž๐ซ ๐™๐ž๐ž๐ฅ๐š๐ง๐!
Verder wil ik nog graag als tip meegeven dat je ook in de tunnel goed je gedachten erbij moet houden. 80 ร  90 % van de ongevallen gebeurt door afleiding. Dus laat je telefoon liggen of andere dingen waar je je mee bezig kan houden en focus je op de weg.