René maakt Zeeuwen veilig op de weg: 'Dat verdriet maakte diepe indruk op mij'

René Meester geeft verkeersles aan kinderen

René Meester is al jaren projectleider verkeerseducatie in Zeeland. Hij geeft ons tips om nóg beter in het verkeer te worden.

Hoe maak je Zeeland veilig?

Mijn taken zijn het organiseren van verkeerslessen, - acties en projecten op basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. Waar nodig ontwikkel ik lessen, ook voor MBO en HBO. Ik adviseer het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) op het gebied van verkeerslessen en verkeersveiligheidscampagnes voor alle leeftijdsgroepen.

Waarom doe je dit werk?

Toen ik op het voortgezet onderwijs zat, zijn er door de jaren heen een paar leerlingen in het verkeer verongelukt. Dat je ’s ochtends nietsvermoedend naar school vertrekt om vervolgens nooit meer thuis te komen. Het verdriet dat dat teweegbrengt bij familie en vrienden, dat maakte diepe indruk op mij. Daarom wilde ik graag iets doen om Zeeland verkeersveiliger maken. Die keuze was zo gemaakt.

Hoe maken jullie Zeeland verkeersveiliger?

Sommige mensen nemen niet heel bewust deel aan het verkeer en zijn dus ook niet bewust bezig met vermijden van verkeersonveiligheid. Als er gevaarlijke situaties ontstaan of zelfs ongevallen, dan wordt vaak naar ‘de ander’ gewezen. Die deed het fout. Of de weg is slecht ingericht.

Hoe ontstaan de meeste ongelukken?

Door alcoholgebruik, smartphonegebruik of te hard rijden. Haastige spoed is zelden goed. Hoe hoger je snelheid, hoe groter je stopafstand. Blijf daarom binnen de maximumsnelheid en verlaag je snelheid als de situatie daarom vraagt. En mocht er een ongeluk gebeuren, ga dan niet langzaam rijden of stilstaan. Zo worden vaak files of nieuwe ongelukken veroorzaakt.

Mijn tip voor een veiliger Zeeland

Kijk regelmatig kritisch naar je eigen gedrag in het verkeer. Doe je het allemaal wel zo veilig? Wat zou je beter kunnen doen? Zo houden we samen Zeeland verkeersveilig.

 

Lees hier meer verhalen over specialisten die Zeeland veilig maken.