De 112NL-app helpt, meldt, vertelt en vertaalt

Je  hebt geen netwerk, maar wil wel 112 bellen. Hoe doe je dat? Die vraag werd onlangs actueel toen er een storing was bij Vodafone en het hierdoor voor Vodafoneklanten onmogelijk was om 112 te bellen. De 112NL-app kan dat gat vullen.

Als je via de 112NL-app belt, kun je meteen aangeven wie je nodig hebt: politie, brandweer of ambulance. Daarnaast kan de meldkamer via de app een chatgesprek starten, als het contact via de telefoon niet goed verloopt. Bijvoorbeeld als u niet of moeilijk kunt spreken of horen.

Bovendien heeft de app een automatische vertaalfunctie in de chat met maar liefst 109 talen. Ook mensen die niet goed Nederlands of Engels spreken, kunnen daardoor geholpen worden.

Als je belt met de app, wordt ook automatisch je locatie meegestuurd. Wanneer jij het zelf niet kan vertellen, weet de meldkamer daardoor toch waar de hulp naartoe moet. Dit werkt binnen heel Europa. Dus ook op vakantie kan dit levens redden.

De 112NL-app is voor iedereen gratis te downloaden in de bekende appstores en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

Meer informatie over hoe te handelen bij crisissituaties in Zeeland, is te vinden op de website www.zeelandveilig.nl. Om snel op de hoogte te zijn van een incident in je omgeving kun je ook de gratis Zeeland Veilig-app downloaden op je telefoon.

112 app