Jean-Paul de Burger

Ambulancier ZorgSaam

Hoe ik Zeeland veilig maak?
Al meer dan 10 jaar werk ik voor Zorgsaam Ambulance als ambulanceverpleegkundige, samen met meer dan 60 ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs. We werken niet in vaste duo’s dit wisselt regelmatig. Ons werkgebied is Zeeuws-Vlaanderen met drie ambulanceposten. We hebben ambulanceposten in Hulst, Terneuzen en Oostburg.Als het nodig is kunnen we ingezet worden in heel Zeeland. 
Onze diensten bestaan uit A1 (spoed ritten), A2 (dringend maar geen spoed) en B vervoer (besteld vervoer).  Bij besteld vervoer denk je dan aan een patiënt die verplaatst moet worden tussen een ziekenhuis en thuis of voor een onderzoek ergens naartoe gebracht moet worden waarbij de patiënt niet zittend vervoerd kan worden. 
De casussen die we meemaken zijn heel divers, dat gaat van voor de geboorte tot de leeftijd van 100+ en alles wat daartussen zit.
Wij werken heel zelfstandig, wij komen ter plaatse en moeten het met zijn tweeën doen. Soms komt er een tweede ambulance, traumahelikopter, brandweer of politie ons helpen. We kunnen wel als het nodig is overleggen met een specialist (bijv. een cardioloog) of met een MMA (medisch management ambulancezorg). Ons doel is om iedereen zo goed mogelijke zorg te geven en te helpen.

Waarom ben je dit beroep gaan doen?
Vroeger wilde ik altijd graag op de operatiekamer gaan werken. Via de opleiding tot verpleegkundige ben ik de opleiding tot anesthesieassistent gaan doen. Tijdens mijn stages heb ik ook op de ambulance gewerkt, daar kwam ik erachter dat dit mij ook wel heel erg trok.
Tijdens mijn werk op de anesthesie, werkte ik ook regelmatig samen met de ambulanceverpleegkundige bij grote trauma’s. De ambulance trok mij steeds meer en meer. Toen kreeg ik de kans kreeg om in Zeeuw-Vlaanderen aan de slag te gaan op de ambulance. Ik heb toen gesolliciteerd en ben de opleiding gaan doen. Inmiddels zijn we weeral 10 jaar verder en werk ik nog steeds met veel plezier op de ambulance.
 

Wat je moet doen als je met sirene aan naderen?
Eigenlijk begint het al met dat mensen goed moeten opletten. Ze moeten goed het overige verkeer om zich heen in de gaten houden. Als wij eraan komen is het belangrijkste dat je gewoon rustig blijft rijden en goed anticiperen op wat er om je heen gebeurt. Vervolgens is het belangrijk dat mensen rechts gaan rijden, als dat in beide richtingen gebeurt dan kunnen wij er met gemak tussendoor.

Wanneer wij een rotonde naderen is het handigste dat mensen die al op de rotonde zijn een extra rondje of twee extra rondjes rijden. Het is niet handig als ze stil gaan staan bij een afslag op de rotonde, want als wij er dan af moeten waar zij stil gaan staan dan remt ons dat enorm af. Mensen die een rotonde naderen en ons achter hen zien aan komen kunnen snelheid minderen zodat we ervoor kunnen.  Maar ga niet stil staan voor een rotonde, daar is het te smal voor.

Mijn tip voor een veiliger Zeeland!
Jazeker! Ik heb nog een paar tips. Allereerst een tip voor de omstanders. Gun ons zoveel mogelijk de ruimte, zodat wij ons werk goed kunnen uitvoeren. Het helpt ons niet wanneer mensen dicht om de patiënt heen gaan staan. Verder wil ik graag meegeven dat het maken van filmpjes echt NIET oké is.
Stel je voor, iemand uit je familie is slachtoffer en moet bijvoorbeeld gereanimeerd worden, maar jij weet nog niet wat er aan de hand is. Maar je ziet er wel al een filmpjes van voorbijkomen op Facebook. Dat is toch verschrikkelijk! Dus hou die telefoon lekker in je zak.
Pas om met kinderen. Wanneer je kinderen meeneemt naar een incident, kan dat veel impact hebben op kinderen. Ze kunnen bang worden van de ambulance, sirene en zelfs van de hulpverleners. Dat is niet goed natuurlijk. Er zijn zelfs kinderen die na het zien van een incident niet meer kunnen slapen. Mensen onderschatten de impact op kinderen vaak.

Als laatste wil ik nog meegeven dat er veel verandering plaatsvinden in de ambulancewereld.

Sinds kort hebben we ook ambulances die speciaal ingericht zijn voor besteld vervoer. Deze zijn er extra bij gekomen zodat de spoedambulances beter beschikbaar zijn voor de spoedritten en andere complexvervoer.

De verpleegkundige die op deze laag- en midden complex ambulances zitten zijn hier speciaal voor opgeleid.

Wij zijn erg blij met deze aanwinsten want het ontlast het spoedvervoer. Vroeger hadden we weleens dat iedereen aan het rijden was, een deel spoed en een deel besteld vervoer. En dan kwam er vervolgens nog een spoed bij. Dat was soms wel erg lastig maar dat is op deze manier nu beter geregeld!