Ed Barneveld

Douane ambtenaar

Wat voor werk ik doe?
In het dagelijks leven ben ik douaneambtenaar en nautisch instructeur. Als dat laatste probeer ik collega’s op te leiden die schipper willen worden bij de douane. De opleiding duurt 2 jaar waar ze leren omgaan met ons patrouille en interventievaartuig. Vervolgens krijgen ze een extern examen. Deze wordt voor het interventievaartuig afgenomen door collega douane instructeurs uit Groningen en voor het patrouillevaartuig wordt dit afgenomen door de landelijke eenheid vanwege onpartijdigheid.
Als douaneambtenaar begeleiden we bijvoorbeeld schepen vanuit Zuid Amerika. Daarnaast behandelen we signalen die we krijgen vanuit de organisatie die zich op het water bevinden. Vrijwel alles wat op het water gebeurt en waar bijzonderheden mee zijn proberen we te begeleiden of te onderscheppen. Zowel groot- als pleziervaart. We controleren niet elke dag gericht. In samenwerking met politie en marechaussee doen we dit met gezamenlijke acties.  Een voorbeeld van een actie is dat we kijken naar de aanwezige brandstof. Als dit diesel is zou witte diesel moeten zijn. Rode diesel is namelijk verboden voor particulieren. In België mag dit ook niet. Toch komt het regelmatig voor. Als wij dit constateren maken we een proces verbaal op.

Waarom ik dit werk doe?
Na mijn opleiding als bakker ben ik 2 jaar later op mijn of 17e gaan werken bij de PTT. Dit was het post en telecom bedrijf van Nederland toen nog behorend bij de overheid. Ik wilde eigenlijk altijd al een functie binnen de overheid. Nadat deze door een staking  geprivatiseerd werd ging ik bij de politie in Rotterdam. Vanuit de politie ben ik verder  gegaan en deurwaarder geworden bij het kijk en luistergeld.  In 2000 ben ik uiteindelijk bij de douane gegaan in Zeeuws Vlaanderen.

Ik was al opsporingsambtenaar, echter een volledig jaar douane opleiding was nodig. Een groot deel van de douane wet is me toen bijgebracht, kreeg ik geweldsinstructies en werd ik getraind als wapendrager. Daarna mocht ik vrij snel op de douane boot als controleur.
Ik had al wel vaarbewijzen maar nog niet allemaal. Na de juiste bewijzen heb ik bij de Nederlandse kustwacht gevaren als opstapper / controleur namens de douane. Vervolgens van 2016 tot 2018 heb ik bij het Douane landelijke visitatieteam schepen gecontroleerd. In 2018 werd me uiteindelijk gevraagd of ik in Vlissingen schipper wilde worden. Daar zat het opleiden van nieuwe schippers bij.

Hoe jij kan helpen het Zeeuwse water veilig te houden?
Zie je opeens in de nacht werkzaamheden bij een jachthaven? Geef dit dan aan ons door. Dit is namelijk vreemd. Misschien is het niks, maar we komen liever 1x te veel dan te weinig. Daarnaast zijn er verschillende bunkerstations, oftewel tankstations voor schepen. Werk je hier en zie je mensen grote bedragen met contant geld betalen? Laat ook dit aan ons weten. Zeker als ze betalen met briefjes van 500.
Laat je ook niet verleiden om te werken in de drugs. Eenmaal in deze wereld kom je er nooit meer vanaf. Eenmalig in deze situatie bestaat niet. Ze kiezen je uit op privéproblemen zoals geld of scheiding. De kans is verleidelijk, maar: “Verleiden gaat over naar lijden”.

Mijn tip voor een veiliger Zeeland!
De goudentip heb Ik zojuist al genoemd, maar herhaal ik graag nog een keer. Laat het ons weten als je iets verdacht ziet in de haven of op het water. Wij komen liever voor niets een kijkje nemen dan helemaal niet!

 

Douane ambtenaar Zeeland