Christian Franse

Salvagecoördinator en schade-expert

Hoe ik Zeeland veilig maak?
Bij ZLM Verzekeringen werk ik als schade-expert waarbij ik voornamelijk schades behandel aan inboedels en woonhuizen. Je kunt dan denken aan brandschades, maar dat kunnen bijvoorbeeld ook stormschades, inbraken, aanrijdingsschades en waterschades zijn. Op verzoek van een schadebehandelaar bezoek ik klanten van ZLM om ze te helpen met de afwikkeling van hun schade. Dat gaat verder dan de oorzaak vaststellen en de gevolgschade taxeren. We helpen ook met herstel door bijvoorbeeld het inschakelen van een samenwerkende hersteller. Hierbij kun je denken aan een aannemer, maar ook een schoonmaakbedrijf en glaszetter zitten in ons netwerk. Bij mijn dagelijkse werkzaamheden gaat het vaak om bezoeken die gepland worden.
Bij Stichting Salvage werken hulpverleners namens alle (brand-)verzekeraars in Nederland. Hier ben ik een aantal weken per kwartaal 24 uur per dag oproepbaar om als Salvagecoördinator direct naar een calamiteit te gaan. Vaak is dit brand, maar ook waterschades, stormschades en aanrijdingen kunnen reden zijn om een coördinator ter plaatse te vragen.  Als coördinator ga je ter plaatse om te beoordelen wat je kunt betekenen voor een gedupeerde. We geven dan aandacht als hulpverlener, creëren een stabiele situatie en geven advies over hoe nu verder.

Waarom ik dit doe?
Lange tijd waren Salvagecoördinatoren schade-experts die werkzaam zijn bij expertisebureaus. Sinds enkele jaren zijn ook experts die werkzaam zijn bij verzekeraars welkom om opgeleid te worden tot Salvagecoördinator. Ik constateerde al voor die tijd dat er met regelmaat problemen ontstonden met de opkomsttijd. Na een oproep in Zeeuws-Vlaanderen is een coördinator vanuit de regio Rotterdam (te) lang onderweg. Het snel ter plekke zijn is nu juist een voorwaarde om wat te kunnen betekenen voor gedupeerden. Het is ook dankbaar werk omdat je mensen die overmand zijn door wat er net gebeurd is kunt helpen met praktische zaken zoals onderdak. Ook uitleg over hoe het proces van schadebehandeling door hun verzekeraar verder gaat geeft vaak duidelijkheid, waardoor mensen gerust gesteld worden. In een gesprek met Stichting Salvage was dan ook al snel duidelijk dat het helpen van mensen kort na een ingrijpende gebeurtenis iets is wat ik graag wil doen. Dit en het feit dat ik centraal woon in de regio zuid/west was voor Stichting Salvage reden om te gaan samenwerken met ZLM.  

Zo gaan we te werk
Een uitruk van een Salvagecoördinator is na een verzoek van de bevelvoerder of officier van dienst van de brandweer. De alarmcentrale van Salvage roept mij op en stemt kort met mij af waar ik heen moet en hoeveel tijd ik nodig heb om ter plaatse te gaan. De relevante gegevens verschijnen vervolgens direct in een App waarna ik vertrek. Na aankomst praat de bevelvoerder of officier van dienst mij bij wat er aan de hand is en waar ze de hulp van Salvage bij nodig hebben. Vaak is dit om de gedupeerden bij te staan en te zorgen voor een stabiele situatie. Er is een stabiele situatie als de kans op het groter worden van de schade zoveel als mogelijk is beperkt. Als coördinator kun je een kapotte deur of raam laten afdichten zodat het pand weer is afgesloten. Dure zaken kunnen direct veilig gesteld worden en als een woning onbewoonbaar is en de gedupeerden geen plek hebben om te overnachten dan regelen we dat ook tot de eerstvolgende werkdag. Dan is het aan de betreffende verzekeraar om de schadebehandeling op te starten en een schade-expert in te schakelen. In de praktijk komt het voor dat een gedupeerde verzekerd blijkt te zijn bij ZLM. Dan kan ik gelijk doorgaan als hun schade-expert.   

Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van Stichting Salvage vind ik een oproep van 11 maart van dit jaar. Van een huizenblok was van meerdere woningen de dakbedekking volledig weggewaaid, van woningen ernaast lag deze los. De bewoners hadden allemaal verschillende verzekeraars die hun klanten kunnen helpen met een noodvoorziening, alleen heeft het afdichten van één dak geen zin. Vanuit Salvage werd door mij opdracht gegeven om door één bedrijf een noodvoorziening te laten aanbrengen voor alle woningen. Zo werd een stabiele situatie bereikt waarna de afzonderlijke verzekeraars de schades met hun klanten verder konden oppakken.   

Heb je nog een veiligheidstip voor de lezers?
Nu het weer de komende weken hopelijk weer wat beter gaat worden zal het gebruik van barbecues, vuurkorven en tuinhaarden weer toenemen. Elk jaar zie ik als Salvagecoördinator en schade-expert schades waarbij te hete asresten in kliko’s worden gedaan. Door broei en gloei ontstaan branden waarbij regelmatig grote schade ontstaat. De plastic containers staan vaak tegen schuren en garages die zwaar beschadigd raken of geheel verloren gaan door de brand. Na de lockdowns die we hebben gehad zien we dat deze schuren, overkappingen en garages vaker dan voorheen zijn omgetoverd tot prachtige ruimtes. Dus als je van je mancave of she shed wil genieten deze zomer, weet dan zeker dat de as volledig is afgekoeld voordat je deze weggooit.