Berichtgeving via NL-Alert

Op de berichtgeving over het inzetten van NL-Alert tijdens de brand in Goes van 9 april en het artikel in de PZC van dinsdag 12 april zijn meerdere reacties gekomen. Graag lichten we in dit informatiebericht toe hoe NL-Alert werkt in de praktijk en waarom het soms niet goed wordt ontvangen. Het verzendsysteem van NL-Alerts valt onder verantwoordelijkheid van de landelijke overheid. Alle opmerkingen die we hebben gekregen of gelezen over het niet juist werken van NL-Alert geven we dan ook door aan de desbetreffende afdeling van het ministerie.
 
NL-Alert is overigens niet het enige middel dat tijdens de brand in Goes is ingezet. Zowel via www.zeelandveilig.nl als Twitter @VRZ is informatie verspreid. De regionale media zoals PZC en Omroep Zeeland hebben deze berichtgeving heel snel overgenomen waardoor er ook via hen informatie werd verspreid. Ook is er via Omroep Zeeland radio via een extra uitzending en via teletekst informatie verspreid. Daarnaast is er een geluidswagen van de politie rondgereden en heeft de gemeente Goes een informatienummer geopend.
 
Smartphone
NL-Alert werkt alleen op een smartphone én als deze voor het ontvangen van NL-Alerts is ingesteld. Op www.nl-alert.nl leest u hoe u dat kunt doen. Sinds begin 2016 bieden alle Nederlandse providers NL-alerts aan, óók via het 4G-netwerk. Nadat uw telefoon goed is ingesteld krijgt u een melding wanneer er een incident plaatsvindt in uw buurt en er een NL-Alert wordt uitgestuurd. Ook ontvangt u twee keer per jaar een testbericht zodat u kunt controleren of uw telefoon goed is ingesteld. Het volgende controlebericht is op 6 juni 2016.
 
Uitzenden bericht
Wanneer we bij een incident een NL-Alert willen versturen, wordt bepaald in welk gebied het bericht ontvangen zou moeten worden. Op basis van de windrichting weten we bijvoorbeeld hoe de rook zich zal verspreiden. Dat is dan het gebied dat we willen bereiken met een NL-Alert wanneer we voor de rook willen waarschuwen. Op 9 april was het de wijk Goes Noord, waar de rook overheen trok. Vervolgens wordt een cirkel getrokken dat het getroffen gebied omvat (het systeem voor NL-Alert werkt met cirkels). Het systeem kiest dan de zendmasten die dit gebied bestrijken en stuurt de alarmering uit. Standaard wordt altijd in een groter gebied uitgezonden, dit heeft te maken met de reikwijdte van de zendmasten.
Vanaf de eerste uitzending van het bericht wordt het bericht enige tijd continue uitgezonden via de gekozen zendmasten. Hiermee worden telefoons bereikt die even buiten bereik waren (bijvoorbeeld in een parkeerkelder) of die het gebied net binnenkomen.
 
Inhoud bericht
Het kan dus voorkomen dat mensen een bericht ontvangen, terwijl ze niet direct in het getroffen gebied zijn. Dat was ook bij de brand in Goes het geval. Zo hebben mensen, die zich niet in het gebied waar de rook overheen trok bevonden, soms ook een melding kregen. Om die reden wordt in een NL-Alert altijd het gebied genoemd waarvoor de waarschuwing en instructies gelden. Bevindt u zich niet in dat genoemde gebied, dan hoeft u de instructies uiteraard niet op te volgen. Kijk daarom altijd goed naar de inhoud van het bericht. In zo’n bericht staat behalve het gebied ook altijd het gevaar genoemd, de instructies die gelden en een verwijzing naar meer informatie op www.zeelandveilig.nl.
 
Wanneer de waarschuwing niet meer van kracht is, wordt er een NL-Alert bericht verzonden waarin waarschuwingen worden ingetrokken. Doordat mensen zich soms verplaatsen kan het voorkomen dat iemand wel een eerste NL-Alert ontvangt, maar niet het tweede bericht. Of andersom.
 
Meer informatie
Op www.nl-alert.nl staat meer informatie over het ontvangen van NL-Alerts. Heeft u na het lezen van de informatie nog vragen, dan kunt u bellen naar telefoonnummer  1400, op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).
Iedere keer dat er ergens in Nederland een NL-Alert wordt uitgezonden wordt dit geëvalueerd door de Rijksoverheid. Door alle ervaringen kan het systeem steeds verbeterd worden.

Delen op social media: